Dewan Ulamak PAS Pusat baru selesai menganjurkan Multaqa Ulamak Se-Malaysia yang diadakan di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut. Ucaptama oleh Ketua Dewan Ulamak, Dato' Harun Taib dan seterusnya resolusi yang dibuat dalam multaqa tersebut telah mencetuskan sedikit polemik dalaman.
Antaranya ialah cadangan supaya Tahaaluf Siyaasi bersama
rakan-rakan Pakatan Rakyat khususnya KeADILan disemak semula oleh Majlis Syura
Ulama dan Jawatankuasa PAS Pusat melalui kuasa yang ada bagi tujuan menjaga
maslahah dan membendung serta menghalang mafsadah Syar'iyyah.
Multaqa juga menerima saranan daripada wakil-wakil perbahasan
untuk menegaskan bahawa jawatan Presiden dan Timbalan Presiden PAS sewajarnya
daripada kalangan ulamak yg memahami dan faqih tentang Islam dan realiti
semasa. Jawatan-jawatan lain termasuk naib-naib presiden juga turut perlu
dipertimbangkan daripada kalangan ulamak dengan gandingan bersama golongan
profesional dan aktivis.
Sebagai kolumnis akhbar rasmi parti elok untuk penulis tidak ambik
peduli, mengulas atau jauh sekali dari memihak terhadap isu yang dibangkitkan
itu. Cuma penulis rasa khuatir terhadap kaedah menguruskan perbezaan pandangan
oleh ahli-ahli parti mutakhir ini, yang kadangkalanya kelihatan sudah hilang
Islamnya.
Memaki hamun, menyindir, menghina, mengutuk bahkan memfitnah
nampaknya sudah mengambil tempat di dunia maya yang tidak bersempadan. Tidak
hanya isu yang berbangkit di multaqa, bahkan apa saja isu dalaman yang muncul
sama ada dakwaan liberalisasi, ribut dalam cawan PAS Kedah, penentuan calon
PRU, lantikan Exco dan Menteri Besar di negeri Pakatan, Syiah dan sebagainya -
semuanya menjadi bahan polemik di media maya dengan komen-komen panas tanpa
batasan akhlak.
Dalam teori organisasi apa yang sedang berlaku
dalam pertubuhan besar seperti PAS dipanggil Fasa Pertelingkahan atau
peleraian. Kajian yang dibuat oleh para pengkaji organisasi professional atau
ahli akademik, semua mendapat penemuan yang sama iaitu setiap organisasi akan
melalui Fasa Pembinaan,
Fasa Pengukuhan dan Fasa Pertelingkahan.
Fasa Pembinaan
iaitu permulaan, ditanda oleh agenda yang bersifat ‘akar’ dan bersifat umum
untuk membuka ruang kepada penyertaan orang baru. Fasa ini sangat sukar namun
segala kesukaran dapat dihadapi dengan roh untuk berkorban. Kerana merasai
susah payah bersama, maka, para ahli mudah untuk berlapang dada dan akur dengan
kekurangan yang ada.
Fasa
Pengukuhan ditanda oleh tema pengisian untuk memenuhkan rangka dan bekas yang
sudah ada. Kebiasaannya, agenda ini dipimpin oleh ‘pemain-pemain’ baru yang
hidup bersama dengan angkatan generasi awal. Maka, dengan berbekal semangat
mewarisi aspirasi perjuangan, segala perancangan dibuat untuk mencapai halatuju
yang telah ditetapkan sejak dari awal. Kecenderungan mereka ialah berasa sangat
selesa dengan apa yang ada tanpa memikirkan akibat buruk daripada keselesaan
tersebut.
Fasa
Pertelingkahan ditandai dengan pertikaian dalaman yang berlaku di antara anggota
di semua peringkat. Perbezaan pendapat yang kecil pun diperbesarkan dan
cenderung pula untuk membentuk kumpulan dalam organisasi dan berkonflik antara
kumpulan tersebut.
Teori
organisasi yang dibuat oleh pengkaji kebanyakannya dari Barat dan sekular,
diandaikan terhadap semua. Mereka tidak melabelkan secara berbeza terhadap organisasi
sekular atau Islamik.
Perbezaan pendapat di kalangan
manusia adalah perkara biasa disebabkan penciptaan akal pada mereka
mempengaruhi cara berfikir dan cara memahami sesuatu perkara. Cuma apabila konflik
berlaku dalam organisasi atau jamaah Islam maka ia memberi cabaran berbeza.
Para ulamak terdahulu
sudah biasa dengan situasi ini. Mereka mencari kaedah terbaik merealisasikan
kata-kata 'perbezaan antara umat adalah rahmat'. Seorang graduan Timur Tengah, Muhammad
Shahrul Ifwat menulis bahawa, dalam isu khilafiah sahaja realitinya
perbincangan, perdebatan, dialog tentang isu ini sejak berpuluh tahun dahulu
tidak mampu menghasilkan ‘rahmat’ antara kedua pihak. Sama ada di kalangan
ulama Timur Tengah, ataupun ilmuan tanah air, ia tidak pernah mendatangkan
kebaikan bagi kedua-dua pihak. Jika ia selesai di antara ‘tok guru’ sekali pun,
anak murid masih ingin bertelagah.
Fitnah ‘dikejutkan’
daripada tidur. Betapa ramai yang menjadi mangsa tohmahan dan labelan hasil
daripada terus melayan polemik isu dalaman tersebut. Dalam isu syiah sebagai
contoh, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah menasihatkan supaya
biar perbezaan tersebut ditangani oleh golongan ulamak bukan antara golongan
jahil dalam kedua pihak. Namun dalam polemik berkaitan halatuju PAS, semua ahli
parti dari atas hingga ke bawah merasa berhak untuk menyertai perbahasan kerana
semuanya adalah 'ulamak' politik dan perkara yang dibincangkan itu bukan
berkaitan hukum hakam.
Multaqa anjuran Dewan
Ulamak PAS itu sangatlah baik walaupun resolusinya mencetuskan sedikit polemik.
Namun ia menjadi sangat baik dan bermakna jika selepas ini ada pihak (tidak
semestinya Dewan Ulamak) menganjurkan pula seminar mengajar anggota PAS
bagaimana menguruskan perbezaan dengan betul, dalam situasi PAS mungkin sedang
berada di Fasa Pertelingkahan. Dalam teori organisasi fasa-fasa tersebut adalah
kitaran, jika berjaya dijernihkan maka organisasi akan dibina dan kukuh semula.
Mungkin lebih kukuh dari sebelumnya.
No comments:
Post a Comment