Media
arus perdana kononnya telah berubah kini; dari media yang sedia difahami iaitu
media elektronik (radio dan televisyen) dan akhbar-akhbar harian utama, kepada
media sosial seperti Facebook dan Twitter.
Menurut
Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, Faekah Husin media arus
perdana mula hilang taring. "Facebook dan Twitter adalah media arus
perdana 2013 kerana media ini lebih berkesan," ujar beliau di wacana Sinar
Harian yang membincangkan "Media arus perdana: Apa nasib Pakatan
Rakyat?"
Pandangan
itu mungkin benar jika beliau merujuk kelompok masyarakat elit dan pertengahan
yang mendiami lembah kelang di mana dunia maya boleh diakses dengan mudah oleh
majoriti anggota masyarakat. Kajian menunjukkan lebih 44 peratus rakyat
Malaysia mengakses media sosial, cuma persoalannya bukan semuanya menekuni
secara harian. Dalam kelompok itu pula bukan semuanya menatap atau melayan
isu-isu semasa. Sehingga kini media belum mampu diakses oleh seluruh rakyat
Malaysia. Sebahagian besar para penoreh getah, petani dan nelayan yang layak
mengundi, melihat komputer macam tikus tengok besi.
Pilihanraya
dan isu, sangat berhubung kait. Di mana-mana negara demokrasi pun (merujuk
kepada negara demokrasi tulen), kemenangan atau kekalahan sesebuah parti
politik dikaitkan dengan isu. Selesai PRU13, hampir semua media elektronik
menyediakan pentas forum, berbicara mengenai keputusan pilihanraya. Tiada
langsung ahli panel yang tidak menyentuh perihal isu-isu tertentu yang jadi
penyebab kalah menang sesebuah parti. Sama ada isu tersebut cuma satu persepsi
semata-mata atau persepsi berasaskan realiti; ia tetap jadi asas penting bagi
rakyat membuat keputusan di kertas undi.
Cuma
persoalan lebih besar yang jarang disentuh oleh panelis forum tersebut ialah
apakah isu-isu yang diperkatakan itu sampai kepada seluruh rakyat Malaysia.
Biasanya
orang Melayu di akar umbi ditemui dengan jumlah yang lebih besar dari biasa,
sama ada oleh perayu undi BN atau Pakatan, ialah semasa tempoh berkempen dalam
PRU. Pengalaman yang diceritakan oleh Muslimat dan Pemuda PAS yang mendominasi
kempen rayu undi ini, masih ramai yang tidak memahami isu yang dibawa oleh
Pakatan. Mereka tidak tahu apa yang ditawarkan oleh Pakatan seperti terkandung
dalam manifesto. Di luar bandar, jumlah tersebut lebih besar termasuk
segelintir ahli-ahli PAS sendiri. Maknanya kelompok yang besar ini tidak
ditembusi oleh media sosial.
Sebaliknya
sebahagian besar pengundi Melayu itu dapat 'memahami' dengan baik isu yang dibawa
oleh BN. Tidak perlu dijelaskan mengapa hal ini berlaku, semua tahu bahawa
tukang kempen BN (radio dan televisyen) berada dalam setiap rumah rakyat
Malaysia. Itu sebenarnya media arus perdana yang telah menjahanamkan sokongan
terhadap Pakatan Rakyat.
Sesedar
saya, perkara ini sudah dibincangkan oleh jentera penerangan PAS sejak berdekad
namun kebuntuan tersebut masih belum dapat dipecahkan. Kebuntuan bagaimana
menyampaikan maklumat secara berkesan sehingga ke akar umbi. Ceramah bukan
jawapannya, kerana ceramah jugak tertakluk kepada banyak sekatan serta tidak
mampu dibuat di setiap pelosok tempat.
Pelbagai
cadangan dibuat, namun sehingga kini tiada satu pun langkah berkesan dapat
dibuat untuk memastikan maklumat dari PAS atau Pakatan dapat menembusi setiap
pintu rumah.
Untuk
PRU13 ini, dapatan keputusan pilihanraya memang selari dengan situasi tersebut
iaitu; Pakatan kalah di sebahagian besar kawasan luar bandar di mana media
sosialnya tidak sangat berperanan dan menang di kawasan bandar dan pinggir
bandar. Memang pengundi Cina jadi faktor tapi tanpa pengundi Melayu yang celik
isu, Pakatan tidak mampu menang juga. Jika mahu menggunakan bahasa yang kasar,
kesimpulannya begini; di mana rakyat Malaysia buta isu semasa maka di situ BN
menang.
Pilihanraya
umum 1986 PAS kalah teruk, tinggal satu kerusi Parlimen iaitu Pengkalan Chepa.
Selepas menyalahkan Komuniti Perundingan Cina (CCC) sebagai sebab kekalahan
(Nota: CCC cuma jadi kambing hitam) maka sebahagian pemimpin PAS menyalahkan
media.
PAS
Pusat lantas mengambil tanggungjawab mewujudkan akhbar Harakah. Sekalipun
kerajaan BN hanya membenarkan jualan untuk ahli sahaja, namun ia memberi nafas
baru terhadap penyebaran maklumat. Ia sedikit sebanyak membantu kemenangan PAS
menambah kerusi serta menawan negeri Kelantan pada PRU 1990.
PRU
1999, pembangkang mulai dibantu oleh media maya. Perkembangan paling pesat
media sosial berlaku selepas PRU 2008, iaitu revolusi Facebook dan Twitter
menyebabkan Pakatan menang lebih baik pada PRU 2013 baru-baru ini. Itu peranan
maklumat dalam membantu kemenangan Pakatan. Petunjuknya sangat jelas.
Jika
Malaysia hanya mengandungi Semenanjung sahaja tanpa Sabah dan Sarawak, maka
Pakatan sudah menerajui pentadbiran di Putrajaya. BN menang kerana sebahagian
besar rakyat di kepulauan Borneo itu sangat tersisih dengan maklumat
bersumberkan media maya. Masih terdapat ramai rakyat kedua negeri tersebut yang
seumur hidup mereka tidak pernah mendengar ceramah pembangkang, tidak dapat
mengakses media maya dan hanya mendapat maklumat sebelah pihak semata-mata.
Ada
pandangan menyebut bahawa untuk PRU14 nanti Pakatan akan mampu menawan
Putrajaya kerana golongan tua yang buta internet akan meninggal dunia, manakala
golongan muda yang celik internet akan jadi pelapis dalam senarai daftar pemilih.
Pandangan itu mungkin betul tapi kelakar kerana mengharapkan kematian orang
lain untuk kita menjadi kuat.
No comments:
Post a Comment