Guru besar Sekolah Kebangsaan Pristina,
Kuala Lumpur bertungkuslumus mempertahankan diri apabila media sosial
mempersoalkan tindakannya menjadikan bilik persalinan ala tandas menjadi tempat
makan sementara kepada pelajar bukan Muslim.
Katanya, tempat itu bersih, bukannya
tandas. Orang ramai di media sosial mempersoalkan, kalau bilik persalinan
sekalipun ia tidak wajar kerana di situ ada tandas dan bilik mandi. Kementerian
Pelajaran mengarahkan pihak sekolah menghentikan serta merta bilik itu
dijadikan kantin sementara. Kalau betul di pihak sekolah, mengapa kementerian
arah 'kantin sementara' itu dialihkan? Apapun isu itu dipolemikkan panjang
lebar di alam maya.
Di Ipoh, seorang bapa berang dan
enggan menerima laporan pihak hospital berhubung kematian anaknya lantas tidak
mahu menuntut jenazah anaknya di hospital selagi bedah siasat kedua tidak
dijalankan. Menurut laporan, anaknya mati tersepit di celah tingkap akibat
sesak nafas. Bapa itu mempersoalkan kesan lebam yang terdapat di badan jenazah
anaknya dan beberapa aspek yang menimbulkan keraguan terhadap cara kematian
anaknya. Benarkah si malang itu mati tersepit atau tidak menjadi bahan polemik
yang panjang di media maya. Semua orang kelihatan bijak memberi hujah, macam peguam
belaka.
Seorang peserta ratu cantik yang
mempersoalkan satu fatwa yang menyebabkan penganjur menggugurkan beliau
daripada menyertai pertandingan Miss Malaysia World 2013.
Beliau mendakwa fatwa yang diwartakan pada 1996 itu tidak lagi sesuai digunakan pada masa sekarang. Beliau merasa pelik mengapa peserta sukan renang dan gimnastik tidak diharamkan dari menyertai sukan tersebut walaupun mereka juga mendedahkan aurat. Hujah itu tidak melepaskan dirinya dari perlakuan maksiat tetapi membelit leher para penguasa agama. Isu ini juga jadi bahan polemik yang menarik di media maya.
Beliau mendakwa fatwa yang diwartakan pada 1996 itu tidak lagi sesuai digunakan pada masa sekarang. Beliau merasa pelik mengapa peserta sukan renang dan gimnastik tidak diharamkan dari menyertai sukan tersebut walaupun mereka juga mendedahkan aurat. Hujah itu tidak melepaskan dirinya dari perlakuan maksiat tetapi membelit leher para penguasa agama. Isu ini juga jadi bahan polemik yang menarik di media maya.
Saya sekadar menyebut beberapa contoh,
namun hari ini apa saja isu yang sensasi dalam masyarakat akan ditangani oleh
ramai orang seolah-olah semua orang mahu menjadi peguam, ulamak, ahli akademik
atau penganalisis isu sosial. Jika dahulu isu agama hanya ditangani oleh
golongan ulama, hari ini bukan ulama pun sudah berani berhujah persis
ulama.
Hari ini ramai orang sudah memilik
media miliknya sendiri tanpa perlu membuka syarikat akhbar atau televisyen.
Dengan memiliki akaun Facebook, Twitter, laman blog atau web masing-masing
mampu menyebarkan versi mereka ke seluruh dunia dalam sekelip mata. Ia menjadikan persoalan menguruskan pemikiran
adalah isu yang rumit dan kompleks.
Persoalan
yang berlegar di media maya kini bukan hanya persoalan sosial tetapi juga isu agama,
perbezaan Sunni- Syiah, Khawarij, Wahabi atau Salafi, Asya’irah dan Maturidiyyah;
pertikaian
aqidah dan fiqah yang berlarutan selama
beratus tahun kini dihidupkan semula untuk dipolemikkan. Kecelaruan sebenar
mutakhir ini ialah apabila ramai orang mahu menjadi 'ulamak dan peguam'
terhadap semua isu berkaitan agama. Seperti kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul
Hadi Awang, "Masalah
khilafiyyah di kalangan mazhab Islam yang satu dihidupkan semula. Sepatutnya
menjadi perbincangan di kalangan para ulama yang mendalami ilmunya sahaja,
tetapi dihidupkan bukan sahaja diantara Sunni dan Syiah bahkan di antara Sunni
dan Sunni."
Mampukah
kegiatan yang berleluasa ini disekat? Ia sudah jadi semacam hampir mustahil
untuk dihentikan di zaman langit terbuka ini. Mereka menyebarkan apa sahaja,
daripada bahan bohong, hujah dan nas yang dhaif hinggalah hujah dan nas yang
sahih semuanya tersebar secara berleluasa.
Baru-baru
ini Kerajaan Negeri Kedah secara rasmi telah mewartakan pengharaman ajaran
Syiah di negeri ini. Ajaran Syiah bukanlah baru, ia sudah terlalu lama. Berbeza
dengan ajaran Ayah Pin, Syiah mempunyai para ulamak, kitab-kitab rujukan dan
sistem pengajian mereka. Terdapat pelbagai mazhab dalam syiah, dari yang
didakwa tersesat jauh sehinggalah yang dikatakan paling hampir dengan pegangan
Sunni.
Barang
dijauhkan Allah dari saya menganuti fahaman Syiah, cuma sekadar ingin bertanya,
dalam era keterbukaan kerencaman pemikiran manusia kini mampukah perbezaan
kepercayaan ditangani dengan Akta atau undang-undang? Akan selesai atau
berkuranglah masalah dalam menangani isu kepercayaan dengan menggunakan senjata
undang-undang?
Ada
yang mencadangkan supaya isu Sunni-Syiah ditangani dengan dailog atau
muzakarah. Ada pula yang berhujah tiada guna berhujah dengan puak yang
menjadikan taqiyah (menyembunyikan kepercayaan sebenar) sebagai senjata. Maka
dalam mencari kaedah menangani isu itu pun masing-masing terus berpolemik dan
berpecah.
Saya langsung tidak berani untuk membuat apa-apa rumusan
mengenai persoalan ini, sekadar membangkitkan isu keterbukaan kerencaman
pemikiran di zaman langit terbuka sebagai satu wabak baru yang perlu kita
sama-sama tangani. Lalu bagaimana cara menanganinya?
No comments:
Post a Comment